Brandskyddsansvarig
En brandskyddsansvarig har en viktig roll i brandskyddsarbetet. Behovet av utbildning för den brandskyddsansvarige beror på verksamhetens komplexitet och vad för brandrisker som finns.
Brandskyddsansvarig
Brandskyddsansvarig är en viktig roll i brandskyddsarbetet. Det är den person i verksamheten som har fokus på brandsäkerheten och som rapporterar till ledningen hur arbetet fungerar. Vilka arbetsuppgifter det handlar om är upp till arbetsgivarens beskrivning av rollen. Det är viktigt att det är tydligt av vad som förväntas och att det finns nedskriven dokumentation av rollen.
Även om rollen kallas för brandskyddsansvarig så ligger det yttersta ansvaret korsvist fördelat på ledningen och fastighetsägaren. Däremot har den brandskyddsansvarige ett ansvar att utföra sina arbetsuppgifter. Inom Systematiskt brandskyddsarbete (SBA) finns det inget lagkrav på att det ska finnas en brandskyddsansvarig, men att arbetsuppgifter behöver fördelas och att brandskyddsarbetet behöver samordnas.
Det allmänna rådet om SBA är ett sätt att tolka hur kraven i Lagen om Skydd mot Olyckor kan uppfyllas när det handlar om brandskyddsarbete. Ett allmänt råd erbjuder möjligheter att göra på ett annat sätt, men då ska man kunna visa att man uppnår minst samma nivå av brandskydd som i det allmänna rådet. Därmed är det inte helt korrekt att säga att det är ett lagkrav på att det ska finnas en brandskyddsansvarig, men arbetsuppgifter behöver fördelas och brandskyddsarbetet behöver samordnas.
Vilken utbildning behöver en brandskyddsansvarig?
Alla som ska utföra en arbetsuppgift behöver ha kompetens, resurser och befogenheter för att klara av det. Behovet av utbildning varierar beroende på verksamhetens komplexitet och vad för brandrisker som finns.
Vi utför en utbildning som är anpassad för din verksamhet och vilken nivå av utbildning som krävs för din/dina brandskyddsansvariga. Vi arbetar också med hela brandskyddsgruppen och stöttar upp uppbyggnaden av en fungerande och samordnad grupp.
Förenklad rapportering med vår digitala SBA-plattform
Efter att ha genomgått utbildningen som brandskyddsansvarig kan det kännas som att det ändå läggs stort ansvar på dig att dokumentera och rapportera på ett korrekt sätt. Därför rekommenderar vi att du använder dig av vår digitala SBA-plattform. Här sparar du otroligt mycket tid och kan med lätthet både dokumentera och felrapportera.
I den webbaserade SBA-plattformen arbetar alla inom brandgrupper tillsammans med fastighetsskötaren, fastighetsägaren och vi på GBG Brand i samma dokument. Med vårt Allti1-avtal ingår inte bara dokumentation och felrapportering med åtgärd utan även årliga funktionsontroller med mera. I plattformen kan vi markera om något måste åtgärdas och det är enkelt att skicka in en serviceanmälan till oss. Allt görs i systemet, vi får en arbetsorder och sedan kommer vi ut till er så snart vi kan. Inom Allti1-avtalet ingår också fri support vid myndighetskontakter och försäkringsärenden.
Riskbedömning och åtgärder
En riskbedömning av en byggnad eller en verksamhet för att minimera eventuella risker är en viktig del av SBA-kontrollen. Detta kan inkludera åtgärder som installation av sprinklersystem, branddörrar eller rökdetektorer. För en korrekt SBA-kontroll är riskbedömning och minskandet av noterade risker avgörande, samt att löpande testa och utvärdera åtgärder för att säkerställa deras effektivitet.
Kontroll av brandutrustning
En väsentlig del av en SBA-kontroll är att säkerställa att placeringen av brandutrustningen i en verksamhet eller byggnad är korrekt, användbar, och är lättillgänglig vid händelse av en brand. Vidare ska man kontrollera att alla rökdetektorer fungerar ordentligt och är korrekt placerade för att varna vid eventuell brand. Dessutom bör eventuella brandfarliga material eller produkter lagras på ett säkert sätt enligt gällande regler och föreskrifter.
Uppföljning och dokumentation
Efter en genomförd SBA-kontroll är dokumentation av alla resultat och eventuella åtgärder som vidtagits viktigt att göra. Här kan brister och rekommendationer för åtgärder som bör vidtas samt datum för nästa planerade kontroll belysas. Uppföljning är också viktigt för att säkerställa att eventuella åtgärder som implementeras fungerar som de ska och att byggnaden eller verksamheten fortsätter att vara säker över tid.
Vanliga frågor
Här besvarar vi de vanligaste frågorna om utbildning för brandskyddsansvarig och vad den innebär, hur utbildningen kan hjälpa ditt företag att förbättra brandsäkerheten.
Vad innebär det att vara brandskyddsansvarig?
En brandskyddsansvarig är ansvarig för att dokumentera, rapportera och övervaka företagets eller organisationens brandskyddsarbete. Det är också brandskyddsansvarig som ser till att åtgärderna genomförts efter felrapportering.
Vilken utbildning behöver brandskyddsansvarig?
En brandskyddsansvarig har en arbetsuppgift att utföra som ska finnas beskriven och dokumenterad. Alla som har en arbetsuppgift behöver ha kompetens för att utföra den. Behovet av utbildning varierar förstås beroende på verksamhetens komplexitet och vilken typ av brandrisker som finns.
Vem har ansvaret för brandskyddet?
Det låter på ordet som att det främst är den brandskyddsansvarige. Du har skyldighet att genomföra dina arbetsuppgifter, men yttersta ansvaret ligger inte på dina axlar. Det ansvaret har VD och ledningen. Det ansvaret i sin tur är delad och ligger på både den som äger byggnaden och de som nyttjar byggnaden (exempelvis hyresgäster).
Det allmänna rådet om SBA är ett sätt att tolka hur kraven i Lagen om Skydd mot Olyckor kan uppfyllas när det handlar om brandskyddsarbete. Ett allmänt råd erbjuder möjligheter att göra på ett annat sätt, men då ska man kunna visa att man uppnår minst samma nivå av brandskydd som i det allmänna rådet. Därmed är det inte helt korrekt att säga att det är ett lagkrav på att det ska finnas en brandskyddsansvarig, men arbetsuppgifter behöver fördelas och brandskyddsarbetet behöver samordnas.
Finns det ett krav på att det finns en brandskyddsansvarig?
Det finns inget lagkrav på att det ska finnas just en brandskyddsansvarig, men att arbetsuppgifter behöver fördelas och att brandskyddsarbetet behöver samordnas. En brandskyddsgrupp bör organiseras och där bör en person bli ansvarig för samordningen.
Är SBA-kontroller ett krav?
SBA-kontroller är en lagstadgad åtgärd som innebär att man ska utföra egna kontroller i alla verksamheter och fastigheter. Dagens krav enligt Lagen om Skydd mot Olyckor 2 kap 2 § anger att ansvaret faller direkt på ägaren eller nyttjanderättshavaren av en byggnad eller anläggning.
Hur ofta bör jag genomföra en brandskyddskontroll och brandbesiktning för mitt företag?
Det rekommenderas att genomföra regelbundna brandskyddskontroller och brandbesiktningar för att säkerställa att ditt brandskyddssystem är i gott skick och uppfyller gällande krav och föreskrifter. Hur frekvent du bör genomföra dessa kontroller beror på flera faktorer, inklusive byggnadens användning, branschkrav och lokala föreskrifter. Generellt sett kan en årlig eller halvårlig brandskyddskontroll vara lämplig.
Följer man lagen och gör en grundlig besiktning, åtgärdar och dokumenterar detta, samt utbildar och underhåller en fungerande SBA-grupp bör detta räcka. Fallerar däremot SBA-arbetet och SBA-kontrollerna så får man börja om från början igen.
En brandskyddskontroll ingår i utbildningen
Det ingår självklart en praktisk brandskyddskontroll, eller brandbesiktning som det formellt heter, i utbildningen för brandskyddsansvarig. Syftet med en brandbesiktning är att bedöma byggnaden överensstämmelse med gällande brandsäkerhetsregler och föreskrifter, samt att vi på GBG Brand företagsanpassar utbildningarna efter lokalens och fastighetens behov.
I utbildningen kommer vi tillsammans identifiera eventuella brister eller riskfaktorer och utvärdera vad för brandskyddsförebyggande åtgärder som skulle kunna genomföras på er arbetsplats. Vid en brandbesiktning inspekterar vi bland annat hur utrymningsvägarna ser ut, att nödutgångsskyltar är korrekt upplysta och att brandsläckare är funktionsdugliga.
Brand- och utrymningsprodukter
Vi förser dig med nödvändiga brand- och säkerhetsprodukter. Vi ser också till att du har rätt produkt på rätt plats. Viktigast är att skydda dig, dina anställda och besökare för brandrisk.
Våra kurser
Vi har utbildning inom SBA, allmän brandkunskap, brandskydd, utrymning och HLR. Vi har även särskilda utbildningar för brandskyddsansvariga och utrymningsledare.
SBA - allt i ett avtal
Skaffa vårt Allti1-avtal och få tillgång till vår digitala SBA-plattform där du bland annat kan dokumentera och rapportera åtgärder. Det ingår årliga funktionskontroller och mycket mer.